«Samiske stemmer i barnehagen» er en fagbok som setter søkelyset på urfolks rettigheter slik de er nedfelt i FNs barnekonvensjon. I lys av rammeplanen fra 2017 skal alle barnehager aktivt bidra til at barn får kjennskap til samiske urfolks språk, verdier, historie og tradisjoner. Boken presenterer et mangfold av samiske kulturformidlere, ledere og barnehagelærere med rike bakgrunner fra lulesamisk, nord- og sørsamisk, skoltesamisk og sjøsamisk kultur. Gjennom disse perspektivene belyses samisk historie, tradisjoner og kultur, som kan åpne for ny forståelse og refleksjon omkring begreper som medvirkning, danning og bærekraftig utvikling. Boken går utover kun å formidle samisk kultur; den handler også om de ulike tilnærmingene i barnehagen når det gjelder kulturelt mangfold. Den utforsker hvordan kultursensitivitet kan fremme respekt og likeverd blant barn. Med dette verket ønsker forfatterne å inspirere leserne til kritisk refleksjon og å bidra til videreutviklingen av den pedagogiske tenkningen som allerede er til stede i dagens barnehager.