I boken "Grammatikk og grammatikkdidaktikk" tar Mari Nygård oss med på en grundig utforskning av grammatikkens rolle som en essensiell del av språket. Grammatikarer beskrives som språkmekanikarar, som arbeider for å avdekke hvordan språkmaskineriet fungerer i detalj, hvilke komponenter som inngår, og hvordan disse samhandler. Boken stiller spørsmål ved hvordan vi kan vekke nysgjerrighet for språkets struktur hos elever, og hvordan vi kan tilrettelegge for undring og utforsking av deres eget morsmål, slik at grammatikkundervisning blir både engasjerende og meningsfull. Barn tilegner seg naturlig og uanstrengt grammatikk i sitt eget morsmål, noe som gir oss mulighet til å undersøke hvordan vi kan overføre denne naturlige nysgjerrigheten til undervisningen. Kunnskap om norsk språkstruktur og tilhørende begreper er avgjørende for mange aspekter innen norskfaget, inkludert lese- og skriveopplæring, norsk som andrespråk, samt undervisning knyttet til talemål og nynorsk. Boken presenterer et fundamentalt perspektiv på grammatikk og grammatikkdidaktikk, med særlig fokus på innlæring av grammatisk terminologi og metoder for analyse. Gjennom hele verket vil Nygård diskutere hvordan lærere kan tilnærme seg dette viktige emnet sammen med sine elever, og hvorfor grammatikk er en byggestein for å forstå andre områder innen norskfaget.