I den varierte norske språksituasjonen er det en betydelig utfordring for lærere å gi tilpasset undervisning i norsk. 'Nynorskdidaktikk' er en essensiell ressurs for lærere som arbeider i både bokmålsklasser og nynorskklasser, samt i klasser hvor elevene har forskjellig hovedmål. Boken tar sikte på å gi et solid didaktisk fundament for effektiv undervisning i nynorsk, uavhengig av den lokale språksituasjonen. Forfatternes erfaring som lærere og forskere bidrar til en praktisk tilnærming, med utgangspunkt i den nyeste læreplanen (LK20). Det blir presentert egne kapitler som behandler nynorsk både som hovedmål og sidemål, samt temaer som nynorsk barne- og ungdomslitteratur, fagskriving på nynorsk, og ulike innganger til nynorskdidaktikken. Hjalmar Eiksund, som er førsteamanuensis ved Høgskulen i Volda, deler sin omfattende erfaring fra ungdoms- og videregående trinn, mens han fokuserer på skriving, sosiolingvistikk og dialektkunnskap i sin forskning. Boken er derfor et uvurderlig verktøy for lærere som ønsker å forbedre sin undervisning i nynorsk og møte elevenes ulike behov.