Boken "Undervisning for det uføreseielege" tar for seg de pedagogiske utfordringene og mulighetene knyttet til en utdanning i en raskt foranderlig verden. Forfatternes fokus på djupnelæring og utvikling av dømmekraft er essensielt, og de stiller spørsmålet: Hvordan kan man forberede elever på situasjoner som er uforutsigbare? Gjennom å fange øyeblikk, improvisere, og bevisstgjøre erfaringer, viser boken hvordan uventede hendelser kan bli en kilde til nye læringsprosesser. I tillegg diskuterer forfatterne hvordan man pedagogisk kan håndtere eksistensielle trusler som krig, pandemier, klimaendringer og forvrengning av sannhet, som alle kan påvirke livskvalitet og frihet. En sentral tese er at lærere med en forhåndsberedsplan for ukjente situasjoner er bedre rustet til å takle dem. Denne boken er derfor en uvurderlig ressurs for lærere som ønsker å skape trygge læringsmiljøer i en uforutsigbar virkelighet.