Boken 'Samtaler i skolen' utforsker det sentrale temaet samtaler i undervisningsmiljøer. Dialog er en grunnleggende del av læringsprosessen, og derfor er det avgjørende å ha en variert verktøykasse tilgjengelig for lærere og pedagoger. I denne antologien deltar flere forfattere som belyser både formelle og uformelle samtaler. Boken dekker et bredt spekter: fra spontane møter i klasserommet, til planlagte samtaler mellom lærere og skoleledelse, samt diskusjoner med eksterne ressurspersoner som støtter undervisningen. Gjennom syv ulike perspektiver drøftes vesentlige spørsmål som hva som kreves for at ekte dialog skal finne sted, hvordan man kan anerkjenne elevenes innspill, og hvilken innvirkning følelser har i samtaler om sensitive emner. Videre undersøkes hvordan kollegasamtaler kan være nøkkelen til å forbedre undervisningspraksiser og hvordan meningsfulle samtaler kan fremme et positivt psykososialt miljø i skolen. Denne boken er et uvurderlig verktøy for alle som ønsker å styrke kommunikasjonen og samspillet i skolens hverdag.