Samtidslyrikk i klasserommet av Jon Opedal Hove, Kjersti Rognes Solbu
Produktbeskrivelse
Boken 'Samtidslyrikk i klasserommet' gir en grundig og inspirerende innføring i hvordan samtidslyrikk kan integreres i undervisningen. Hovedmålet er å vise lærere hvordan man kan arbeide med lyrikk på ulike måter – både skriftlig og muntlig, i analytiske og kreative former. Den tilbyr et solid fundament for klassisk diktanalyse, fagsamtaler, fordypningsoppgaver, diktopplesninger og meningsfulle diskusjoner om litterær kvalitet. Gjennom presentasjoner av aktuelle forfattere og nøye utvalgte dikt, inviterer boka leserne til å reflektere over dype spørsmål som bare lyrikken kan adressere, for eksempel hvordan man kan måle universet med en teskei, og hvilke broer som kan bli bygget i verdensrommet. I tillegg spør boka hvordan skolen kan hemme skogen, og hvordan eplene på trærne lyser. 'Samtidslyrikk i klasserommet' er både et forsvar for poesien og en hyllest til skjønnlitteraturens unike evne til langsom tenkning og dannelse. Den fremhever nødvendigheten av en systematisk og eksplisitt tilnærming til norskfaglig lese- og skriveopplæring, og viser hvordan slike ferdigheter har verdifulle overføringspotensialer til andre fag og yrker. Kjersti Rognes Solbu, en erfaren norsklektor, bidrar med sin kompetanse til å gjøre lyrikken tilgjengelig og relevant for kommende generasjoner av lesere og lærere.