«Scientific Advertising» er en banebrytende bok skrevet av Claude C. Hopkins, som har blitt ansett som essensiell lesning av prominente figurer innen annonsering og markedsføring, inkludert David Ogilvy, Gary Halbert og Jay Abraham. Boken presenterer de grunnleggende prinsippene som er avgjørende for dagens resultatbaserte markedsføring. Her finner vi konsepter som testing og måling av annonseeffekt, viktigheten av å skrive til én person, samt utnyttelse av psykologi for å maksimere påvirkningen av annonser. Hopkins understreker også hvordan man bør bygge annonsering på faktiske salg, redusere risiko for kunden og forstå de tusen individuelle ønskene for bedre å kunne forutsi hva millioner vil kjøpe. Å hevde at man forstår annonsering uten å ha en dyp forståelse av innholdet i denne boken ville være en feilvurdering. David Ogilvy mente til og med at «Ingen bør tillates å arbeide med annonsering før de har lest denne boken syv ganger». «Scientific Advertising» anses bredt som fundamentet for direktesalg og har hatt en varig innflytelse på hvordan effektive markedsføringsstrategier utvikles.