I takt med at lydnivået fra luftvernsalarmer øker, og innbyggerne i en leilighetsbygning presses ned i kjelleren, finner nabolagets barn en flukt fra virkeligheten med lekene sine. Noen av disse lekene er importert fra Vest-Europa og Nord-Amerika, mens andre er lokale etterligninger eller tvilsomt improviserte. Maša Kolanovićs "Underground Barbie" fanger på mesterlig vis barndommens utsatthet, der uskylden møter de skremmende nyhetene og den gryende seksuelle nysgjerrigheten. Den idealiserte glamouren til Barbie og Ken, som opplever en evig perfekt bryllupsreise, forvandles til fantasi-scenarier som reflekterer den splittede sosiale strukturen som oppsto som følge av de jugoslaviske krigene på 1990-tallet: politikere som kjemper for å definere hva det vil si å være en "ekte" kroat, et flyktningeball med "grusomme" dukker som er ansett som mindreverdige i forhold til "ekte" Barbie-produkter, og oppdagelsen av en massegrav fylt med hodeløse lik som antas å være Kens elskerinner. "Underground Barbie" illustrerer på fantastisk vis kraften i fantasien til å overvinne motgang.