I "Sannheten i maleriet av Jacques Derrida" utforsker den anerkjente filosofen Jacques Derrida kunstens natur og erfaringer i dypet av Heideggers verk, "Kunstens opprinnelse". Denne boken, som er den første utgivelsen i ARTES-serien, presenterer en kritisk analyse som omfatter flere tolkninger av Heideggers tekst. Derrida henter inn synspunktene til den radikale amerikanske kunsthistorikeren Meyer Shapiro, som han adresserer med både skarphet og humor, samt omtaler Hamsun – bøndenes livsbeskuer, som også var av interesse for Heidegger. Gjennom en dekonstruktiv tilnærming nærleser Derrida Heideggers verk, hvor han kritiserer Shapiro for å ha misforstått hovedmotivet: van Goghs ikoniske bondesko. Spørsmålene som oppstår er mange; Er disse skoene bare tilfeldige gjenstander, eller representerer de noe dypereliggende? Er de van Goghs egne sko, eller symboliserer de den undertrykte bondeklassens liv? Gjennom denne diskusjonen tar Derrida for seg flere av van Goghs malerier med slitte og løse lisser, og leder leseren inn i en refleksjon over hva vi faktisk ser når vi betrakter et bilde. Denne dialogen ikke bare belyser kunsthistoriske aspekter, men fungerer også som et eksempel på dekonstruktjonen som en kraftfull filosofisk og litterær metode. Boken inneholder også et etterord av filosofen Espen Hammer.