Barn kan oppleve sårbarhet i forskjellige faser av livet og kan i slike perioder ha behov for ekstra omsorg og støtte. Boken "Sårbare skolebarn" tar et grundig blikk på variasjonen av situasjoner som kan gjøre barn sårbare. Den presenterer dokumenterte tiltak for å hjelpe barn i disse situasjonene. Det er viktig å forstå at sårbare barn ikke utgjør en homogen gruppe; utfordringene kan variere sterkt fra barn til barn, og ofte er de komplekse. Spesiell oppmerksomhet rettes mot barn som er stille, opplever mobbing eller lider av kroniske sykdommer. I tillegg utforskes hvordan skilsmisse, tap, samt rus- og psykiske problemer i familien kan føre til økt sensitivitet hos barn. Boken gir konkrete situasjoner og eksempler på effektive tiltak som kan anvendes for å støtte disse barnas utvikling. Skriftens forfattere består av erfarne helsesøstre, psykologer, sykepleiere og lærere, som alle besitter ekspertise på sine respektive områder. Hensikten med boken er å utstyre leseren med verktøy som kan bidra til en bedre skolehverdag for sårbare barn. Målgruppen inkluderer alle som har profesjonell interesse i psykisk helse blant skolebarn.