Da forfatter og regissør Joss Whedon skapte karakteren Buffy the Vampire Slayer, kunne han knapt ha forutsett den akademiske interessen som ville følge i kjølvannet av hans arbeid. Nå, nesten seks år etter at Buffy-dramaserien ble avsluttet, fortsetter studiene av Buffy og den akademiske analysen av Whedons utvidende verk å vokse. Med tre svært populære TV-serier - Buffy the Vampire Slayer, Angel og Firefly - samt filmen Serenity tilgjengelig på DVD, vurderer forskere utallige aspekter ved Whedon-universet, ofte omtalt som 'Whedonverse'. I boken "Buffy, Ballads, and Bad Guys Who Sing: Music in the Worlds of Joss Whedon" undersøkes den betydningsfulle rollen musikk spiller i flere av Whedons verker, fra Buffy the Vampire Slayer til internettmusikkalen Dr. Horrible's Sing-Along Blog. Kendra Preston Leonard har samlet et variert utvalg av essays som utforsker musikk og lyd i Joss Whedons produksjoner. Essayene tar for seg både diegetisk og ikke-diegetisk musikk og vurderer musikk fra ulike kilder, inkludert de originale tonene fra TV-seriene.