I boken 'Scenarios' gir Werner Herzog et unikt innblikk i sin kreative prosess og filmskaping. Han deler refleksjoner om hvordan han ofte finner seg selv i spennende historier og møter med mennesker, snarere enn å forfølge konkrete ideer. Herzog beskriver filmskaping som en gnistrende opplevelse, der filmene kommer til ham som uinviterte gjester, ofte midt på natten, og gir ham en uventet drivkraft til å fortelle historier. For ham er skriving av manus som å ha en hel film foran seg, noe som gjør prosessen både rask og intuitiv. Samtidig dykker han ned i litteraturen for inspirasjon, der han leser poeter fra ulike tidsepoker, som for eksempel kinesiske poeter fra det 8. og 9. århundre, samt klassiske tyske poeter som Hölderlin. Dette kreative arbeidet er ikke nødvendigvis knyttet til filmens tema, men det hjelper ham å sveve i en tilstand av språklig og konseptuell ekstase. Musikken, som et Beethoven piano concerto, fungerer også som en katalysator for hans kreative energi. 'Scenarios' er en fengslende reise gjennom Herzoqs sinn, en feiring av kunstens muligheter og kraft.