Boken "The Art of the Classic Western Movie Poster" tar leserne med på en visuell reise gjennom den fascinerende historien til westernfilmplakater. Med et fokus på både ikoniske og mindre kjente verk, presenteres det kunstverk fra flere hundre klassiske (og mindre klassiske) westernfilmer som ble produsert fra 1903 til 1978. Med mer enn 800 bilder, hvorav mange er gjengitt i fullformat, gjør dette verket seg til den mest omfattende boken om westernfilmplakatkunst noensinne utgitt. Boken gir et grundig innblikk i en sjanger som ofte undervurderes for sin innvirkning på det amerikanske publikum. Allerede i 1903 så vi en av de tidligste fortellende filmene, "The Great Train Robbery", som var en western. Innen komersielt kino virket i over et tiår, hadde sjangeren blitt så populær at nesten hver eneste nickelodeon i landet inkluderte korte shoot-’em-ups i sine daglige programtilbud. Boken åpner med en informativ innledning som detaljerer hvordan westernfilmer oppnådde sin popularitet, drevet av Amerikas fascination med det ville vesten, som ble fremstilt i dime novels og pulp-fiction magasiner. Den utforsker også hvordan og når sjangerens arketyper—de hvite hattene—ble utviklet.