School Libraries Supporting Literacy and Wellbeing av Margaret K. Merga
Produktbeskrivelse
Studenters leseferdigheter er en vedvarende bekymring i mange nasjoner, der måling og ansvarlighet stadig intensiveres både på individuelt nivå og på skoleplan. Debattene om leseferdigheter og hvordan disse kan forbedres, er alltid tilstede i medienes overskrifter. Det er imidlertid fortsatt relativt lite fokus på hvilken rolle skolebiblioteker og deres ansatte spiller i å bygge og opprettholde elevenes leseferdigheter, til tross for forskning som kobler skolebiblioteker og kvalifisert personale til økning i studenters leseferdigheter. Med et økende antall studenter som sliter med grunnleggende leseferdigheter i flere nasjoner, kan skolebiblioteker spille en viktig rolle i å forbedre akademiske, yrkesmessige og sosiale resultater for disse unge menneskene, og dermed øke deres muligheter. Å ivareta elevenes velvære er også en sentral prioritet for skolene, gitt de utfordringene unge mennesker står overfor i dagens samfunn. Denne boken har som mål å fremme en dypere forståelse av sammenhengene mellom lesing, leseferdigheter og velvære som kan bidra til denne utviklingen.