"Vinylens historie" av Børre Haugstad er en omfattende og grundig analyse av den norske platehistorien, som gir leserne muligheten til å dykke ned i perioden fra 1990 til 2020. Med omtaler som "praktbok" fra Audun Vinger i Dagens Næringsliv, og utnemt til "en av årets beste bøker" av Dagsavisen, har boken allerede fått stor anerkjennelse. NRK P13 beskriver den som "den grundigste avhandling om norsk platehistorie", mens Geir Rakvaag anerkjenner den som en viktig del av norsk kulturhistorie. Boken er en stor guide til den gode musikken, med omtale av rundt tusen låter og album. Den tar spesielt for seg de mange talentfulle kvinnene som har gjort seg bemerket i musikkmiljøet, og hvem som har erobret både hjerter og hitlister, som Anja Øyen Vister, Anneli Drecker og mange andre soloartister. Dette gir en unik mulighet til å oppdage og lære mer om deres beste plater. I tillegg inviterer Haugstad leseren til en skattejakt etter de beste låtene, med store seksjoner som utforsker sjangrene hiphop, elektronika, black metal, jazz, rock og pop. Boken presenter Topp 100-lister i hver sjanger, som gir veiledning til hvilke plater som må være en del av din samling. En viktig del av boken er den omfattende informasjonen for platesamlere, som gir innsikt i hva vinylplatene deres kan være verdt og tips om hvor man kan finne sjeldne plater. Haugstad oppfordrer leserne til å sjekke loft, kjeller og bod for skjulte skatter. "Vinylens historie" er også for første gang en stor undersøkelse av den norske vinylkulturen over tre tiår, med ny vitenskap og kritisk analyse av platebransjen og utviklingen av vinylmarkedet i forhold til CD og strømming. Boken gir også visuelle representasjoner av statistikk og diagrammer som viser endringene over tid, og utforsker spørsmålet om når vinylens comeback skjedde. Haugstad har gjennomgått alle norske album som har toppet VGs liste de siste 30 årene, noe som gir en dypere forståelse av når og hvordan formatene vinyl og CD har blitt utgitt. I tillegg til alle disse aspektene, får leserne et glimt inn i Haugstads eget musikalske liv, noe som gir boken et personlig preg. Dette er en uunnværelig guide for både musikkelskere og platesamlere, noe som ytterligere understreker vinylens tilbakekomst som et verdifullt samleobjekt.