"Ingen bør få lov til å ha noe med reklame å gjøre før de har lest denne boken syv ganger. Den har endret kursen i livet mitt." - Reklamelegenden David Ogilvy. "Scientific Advertising" åpner med en klar og direkte påstand: "Tiden er inne for at reklame i noen hender har nådd status som en vitenskap. Den er basert på faste prinsipper og er rimelig nøyaktig. Årsaker og effekter er analysert til de er godt forstått." I 21 presise kapitler gjennomgår Claude C. Hopkins essensen av god reklame. Boken dekker både viktigheten av å fortelle en historie ved hjelp av overskrifter og visuell kunst, å være spesifikk og gi ekte informasjon, samt å bruke prøver og teste kampanjer. Gjennom denne teksten viser Hopkins tydelig hvorfor han var en ekspert på de beste markedsføringsstrategiene. Nesten et århundre etter sin første publisering, forblir dette lille verket nyttig for alle som trer inn i forretningsverdenen. Mer enn bare en fremstilling av Hopkins' tanker om god salgsteknikk, tilbyr "Scientific Advertising" tidløse innsikter og strategier som fortsatt er relevante i dag.