Tradisjonelle medier er i ferd med å bli en saga blott. Internett har inntatt scenen, og i denne oppmerksomhetsøkonomien er influencere blitt det nye royalitet. Men hvem er egentlig disse influencerne, og hvordan kan man bli en av dem? "Break the Internet" tar leseren med på en grundig reise inn i influencer-industrien. Boken utforsker utviklingen fra blogging og de tidlige sosiale mediene som Tumblr, til dagens dominerende plattformer, YouTube, Instagram og TikTok. Ved å se nærmere på det nye medielandskapet som har oppstått i kjølvannet av online kjendiser, gir Yallop oss en innsideberetning om en trend som er på vei til å prege fremtiden. Økonomien knyttet til innflytelse er anslått å være verdt 15 milliarder dollar globalt innen 2022. Olivias innsiktsfulle opplevelser i en influencer bootcamp, hennes undercover-reiser på fan-møter og nære observasjoner av nettberømtheter gir oss en unik forståelse av hvordan digitale personaer skapes, og hva det egentlig innebærer å leve et merkenavnsliv og handle i et 'sosialt aksjemarked'. Fra 'mumfluencers' og aktivister til regjeringer og investorer – alle ønsker å bygge sin innflytelse på nettet. Men hvordan forblir man autentisk i et system som er designet for å lure deg til å tilpasse deg?