I denne umiddelbare og gripende bestselgeren fra New York Times, deler Nike-grunnlegger og styreleder Phil Knight en sjelden og avslørende innsikt i livet til mannen bak den ikoniske swoosh-logoen. Med et blikk på selskapets tidlige dager som en modig oppstartsbedrift og dets utvikling til en av verdens mest kjente, banebrytende og lønnsomme merkevarer, gir Knight leserne en grundig forståelse av hva som kreves for å lykkes i forretningsverdenen. Bill Gates har omtalt 'Shoe Dog' som en av sine fem favorittbøker for året, og beskriver den som en 'fantastisk fortelling, en oppriktig påminnelse om hvordan veien til forretningssuksess virkelig ser ut. Det er en rotete, farefull og kaotisk reise, preget av feil, endeløse kamper og ofre. Phil Knight åpner seg på måter få administrerende direktører tørr å gjøre.' Fra sine tidlige dager etter handelsskolen, der han lånte femti dollar fra sin far for å starte et selskap med den enkle oppgaven å importere høy-kvalitets, lave kostnadsløpesko fra Japan, solgte Knight skoene fra bagasjerommet på bilen sin i 1963 og tjente åtte tusen dollar.