I 1968-69 opplevde Hélène Cixous, anerkjent fransk feminist, dramatiker, filosof, litteraturkritiker og romanforfatter, en periode preget av dype tanker om døden. Hun ønsket å gi opp livet, men i stedet for å ta sitt eget liv, begynte hun å drømme om å skrive en grav for seg selv. Denne graven utviklet seg til å bli et verk som er en bæreste av Cixous' liv og ånd, og samtidig en hemmelig bok, hennes første forfatterskap. 'Tomb(e)', opprinnelig skrevet i 1970, er en nytolkning av Shakespeares 'Venus og Adonis' satt i Central Parks tette områder, et verk som Cixous provoserende omtaler som 'den allmektige andre av alle mine bøker; den antenner dem, driver dem frem, den er deres Messias'. Denne mesterlig oversatte utgaven av Laurent Milesi bevarer de lydlige kompleksitetene og det intrikate ordspillet som er kjernen i Cixous' skrivestil, og avdekker de kampene, ideene og intensjonene som ligger i sentrum av hennes forfatterskap. Med et nytt forord av forfatteren, er dette et nødvendige dokument for å forstå utviklingen av Cixous' estetikk som skribent.