Seeing Color in Classical Art av Jennifer M. S. (The Johns Hopkins University Maryland) Stager
Produktbeskrivelse
Restene av kunst og arkitektur fra den antikke middelhavskulturen som har overlevd gjennom århundrene, gir moderne betraktere et inntrykk av hvitt, fargen på steinen som ofte ble brukt i skulpturer. Debatter fra antikvariske perspektiver og nyere forskning har imidlertid utfordret denne oppfatningen av antikk skulptur. Det er nå enighet om at skulpturer fra den antikke middelhavverdenen, samt kunstobjekter i andre medier, faktisk var polykrome. Fargen har dermed blitt et av de mest sentrale temaene innen studiet av klassisk kunst. Jennifer Stagers banebrytende bok gir et viktig bidrag til denne debatten. Ved å analysere fargene, pigmentene, steinene, jorden og metallene som finnes i antikke kunstverk, samt språket som forfatterne fra antikken benyttet for å beskrive farger, undersøker hun sporene av farge i ulike medier. Stager drøfter også betydningen av en mottakelseshistorie som har vektlagt hvithet, og avdekker hvordan antikkens kunstneriske praksis og filosofier om farge har formet vår forståelse av i dag.