Er vold som selvforsvar etisk? Gjennom historien har det vært en klar grense mellom kroppene som anses som "verdige til å forsvares" og de som har blitt avvæpnet og gjort forsvarsløse, spesielt innenfor rammene av kolonialisme, rasisme, sexisme og kapitalisme. For eksempel, i 1685 innførte Frankrikes beryktede 'Code Noir' en lov som forbød slaver å bære våpen, med pisk som straff. På 1800-tallet ble det i Algerie forbudt for algeriere å bruke våpen, mens franske bosettere fikk rett til å bære dem. I dag blir enkelte liv sett på som så lite verdifulle at svarte tenåringer kan bli skutt i ryggen for å virke "truende", samtidig som deres gjerningspersoner blir ansett som rettferdiggjorte av staten. Den alvorlige situasjonen til de som utsettes for mest vold, som ofte er blitt gjort forsvarsløse, reiser et viktig spørsmål for enhver frigjøringsbevegelse: Kan vold brukes i selvforsvar? I denne boken går filosofen Elsa Dorlin gjennom den globale venstresiden sin historie, fra slaveopprør til de strikkende kvinnene under den franske revolusjon.