Selling Folk Music av Ronald D. Cohen, David Bonner
Produktbeskrivelse
"Selling Folk Music: An Illustrated History" utforsker hvordan folkemusikk har blitt pakket inn og solgt til et variert og skiftende publikum i USA. Boken gir et dyptgående blikk på det mangfoldige og komplekse spekteret av folkemusikk, som inkluderer blues, minstrel-sanger, viktorianske salonger, spirituals og gospel, country- og westernlåter, sjørøver-sanger, arbeids- og politiske sanger, calypsos, pop-folk, folk-rock, etnisk musikk, bluegrass og mye mer. Denne sjangeren spiller en sentral rolle i den bredere sammenhengen av amerikansk musikk, og det er lett å se hvorfor folkemusikk er blitt markedsført som Amerikas musikk. Boken fremstiller den offentlige fasaden til folkemusikken i USA gjennom dens kommersielle promotering og presentasjon gjennom hele det tjuende århundre. Her finner vi et rikt utvalg av konserter, inkludert plakatflygeblader, noter, bok- og albumomslag, samt filmmaterialer med originale farger. Eksempler som hootenanny-bølgen fra 1964 illustrerer hvordan folkemusikkens popularitet har utviklet seg. En uvurderlig ressurs for alle som er interessert i musikkhistorie og kulturens kompleksitet.