Boken 'Divorce and Remarriage in the Church' gir tydelig veiledning om bibelske begrunnelser for skilsmisse og gjenekteskap, noe som både er praktisk og rettferdig i dagens ufullkomne verden. Mange oppfatter at Bibelen ikke har noe fornuftig eller relevant å si om skilsmisse og gjenekteskap. Dens undervisning kan ofte fremstå som streng, spesielt når det sies at den eneste gyldige grunnen for skilsmisse er utroskap, noe som kan forlate ofrene for ekteskapelig misbruk med en livstidsdom i et problematisk forhold. Nyere forskning på den bibelske bakgrunnslitteraturen, samt på det gamle nærorientalske samfunnet og gammel jødedom, viser at de opprinnelige mottakerne av disse undervisningene ville ha forstått dem på en helt annen måte. Det har blitt avslørt at: * Jesus og Paulus avviste skilsmisser uten skyld og understreket at skilsmisse burde unngås så langt det lar seg gjøre. * Jødiske kvinner og menn i det 1. århundre kunne få skilsmisse på grunn av forsømmelse eller misbruk, i tillegg til utroskap. Jesus avviste ikke disse grunnene, og Paulus bekreftet dem spesifikt. * Gjenekteskap var en rettighet for hver skilt person i det 1. århundre.