«Shareware Heroes» er en grundig og nøye forsket utforskning av et viktig, men altfor lenge oversett kapittel i videospillhistorien. Boken tar leserne med på en reise fra begynnelsen av shareware-modellen på tidlig 1980-tall, og går inn på konseptets opprinnelse, inkludert navnets betydning, samt fremveksten av de mest betydningsfulle aktørene innen shareware, som id Software, Apogee og Epic MegaGames. Den beskriver videre betydningen av shareware for de 'glemte' systemene som Mac, Atari ST og Amiga, da kommersielle spillutgivere valgte å vende ryggen til disse plattformene. I tillegg kartlegger boken fremveksten av kommersielle shareware-distributører som Educorp og kulturene rundt BBS og nyhetsgrupper for deling. Forfatteren utforsker også hvordan shareware-utviklere fylte hull i videospillmarkedet ved å lage spill innen nisje- og neglisjerte sjangere, som vertikalt scrollete skytespill (for eksempel Raptor og Tyrian) samt racingspill (som Wacky Wheels og Skunny Kart) og rollespill.