Jazzfotografi har i løpet av de siste årene fått økende oppmerksomhet. Bilder av musikere er populære blant entusiaster, mens historikere og kritikere ønsker å bruke fotografier som illustrasjoner. Likevel har det vært lite kritisk granskning av disse bildene, og det er bemerkelsesverdig at det som nå er kjent som jazzfotografi 'tradisjon' er dominert av et begrenset antall kjente fotografer og 'ikoniske' bilder. Mange fotografer, inkludert afroamerikanske fotojournalister, studiofotografer, tidlige 1900-talls immigranter, jødiske eksilanter fra 1930-tallet og hverdagslige snapshots, blir ofte oversett. 'Sight Readings' bygger på ideer fra moderne fotografisk teori, støttet av omfattende original forskning i arkivmateriale, og gir en grundig utforskning av jazzfotografi fra det 20. århundret. Boken inkluderer diskusjoner om jazz som et visuelt emne, dens tiltrekning for ulike typer fotografer og gir analyser av hvorfor og hvordan de nærmet seg dette emnet.