I 'Art of Dramatic Writing' gir Lajos Egri en grundig analyse av hva som former et teaterstykke, med spesielt fokus på karakterene. Han påpeker at mennesker, med sine medfødte egenskaper og relasjoner, er det som driver en historie fremover og gir den liv. Gode dramatiske verker er avhengige av en dyp forståelse av menneskelige motiver. Hvorfor handler folk som de gjør? Hva er det som kan forvandle en feiging til en helt, eller en helt til en feiging? Egri stiller spørsmål om karakterens utvikling, som for eksempel hva Romeo gjør i begynnelsen av Shakespeares verk som gjør hans senere selvmord til en uunngåelighet. Han utforsker også hvorfor Nora må forlate sin ektefelle på slutten av 'Et Dukkehjem'. I boken belyser Egri hvordan det er avgjørende for forfatteren å ha et grunnleggende premiss, en tese, som demonstreres gjennom menneskelig atferd, og hvordan det dramatiske konflikten bør utvikles basert på denne atferden. Premiss, karakter og konflikt: dette er Egri's ABC i dramatisk skriving. Boken tilbyr en direkte og jargonfri tilnærming til utfordringen med å oppnå sannhet i litterære skapelser.