I boken "Best. Movie. Year. Ever." tar den erfarne kulturjournalisten og filmeksperten Jesse Hassenger oss med på en grundig feiring og analyse av filmene fra 1999—et fascinerende blikk på den amerikanske filmkulturen i forkant av årtusenskiftet. Dette året sprøytet Hollywood ut en bølge av ikoniske filmer som satte sitt preg på en hel generasjon: "Fight Club", "The Matrix", "Office Space", "Election", "The Blair Witch Project", "The Sixth Sense", "Being John Malkovich", "Star Wars: The Phantom Menace", "American Beauty", "The Virgin Suicides", "Boys Don’t Cry", "The Best Man", "Three Kings", og "Magnolia". Disse titlene er bare noen av høydepunktene fra et uforglemmelig filmår, der en gruppe modige filmskapere og skuespillere virkelig presset grensene for hva film kunne være, og tok publikum med på en uforglemmelig reise. Uten de vanlige begrensningene av budsjett, teknologi eller til og med smak, skapte de en rekke klassikere som utforsket alt fra seksualitet og vold til undergangsscenarioer. Resultatet var en uregjerlig, men dypt innflytelsesrik samling av filmer som fortsatt resonnerer i dagens filmlandskap.