I denne etterlengtede boken fra verdens fremste merkevareekspert og forfatter av den banebrytende boken 'Building Strong Brands', David Aaker, viser han ledere hvordan man kan bygge en merkevareporteføljestrategi som støtter selskapets forretningsstrategi. Aaker legger vekt på viktigheten av relevans, differensiering, energi, utnyttelse og klarhet. Gjennom casestudier av verdensklasse merkevarer som Dell, Disney, Microsoft, Sony, Dove, Intel, CitiGroup og PowerBar, demonstrerer Aaker hvordan kraftige og sammenhengende merkevarestrategier har gjort det mulig for ledere å revitalisere merkevarer, fremme forretningsvekst og skape en disiplin i forvirrede og overfylte porteføljer bestående av hovedmerker, undermerker, godkjenningsmerker, samarbeidende merker og merkevareforlengelser. Den anerkjente merkevareguruen Aaker fremhever at det å sikre at hver merkevare i porteføljen har en klar rolle og aktivt forsterker og støtter de andre merkevarene i porteføljen, vil ha en betydelig innvirkning på selskapets lønnsomhet. 'Brand Portfolio Strategy' er en uunnværlig lesning, ikke bare for merkevareledere, men for alle som er involvert i merkevareutvikling.