I en tid preget av økt global konkurranse, oppkjøp, nedbemanning, omstrukturering og til og med fullstendig svikt, fremstår håndtering av intelligent organisatorisk endring som den mest krevende utfordringen for næringslivet. I boken 'Challenge of Organizational Change' gir Kanter, Stein og Jick en omfattende oversikt samt en autoritativ modell for hvordan man skal – og i enkelte tilfeller ikke skal – gjennomføre endringer i organisasjoner. Forfatterne bygger videre på sin 'Big Three'-modell for endring, der de setter fokus på de interne og eksterne kreftene som setter prosesser i gang, de viktigste typene av endring som kan oppstå som respons på disse kreftene, samt de sentrale oppgavene involvert i å håndtere endringsprosessen. Gjennom flere 'portretter' av selskaper som er i ferd med å gjennomgå ulike former for endring, sammen med forfatterne egne ekspertanalyser, viser de at ingen enkeltperson eller gruppe kan få endring til å 'skje' alene. I stedet hevder forfatterne at det er den delikate balansen mellom sentrale aktører som avgjør om organisatoriske endringer blir vellykkede.