Boken "Competitive Advantage" gir et helt nytt perspektiv på hvordan man forstår hva et selskap faktisk gjør. Michael Porters banebrytende konsept om verdikjeden bryter ned et selskap i 'aktiviteter', som representerer de grunnleggende funksjoner og prosesser som utgjør byggeklossene for konkurransefortrinn. Denne tilnærmingen har blitt en essensiell del av internasjonal forretningsstrategi, og går fra å ha en generell visjon til å skape en intern konsistent konfigurasjon av aktiviteter. Porters kraftfulle rammeverk gir nødvendige verktøy for å forstå kostnadsdrivere og et selskaps relative kostnadsposisjon. Ved å bruke verdikjeden, gir Porter ledere muligheten til å isolere de underliggende kildene til kjøperverdi, som kan rettferdiggjøre en premiumpris, samt å forstå hvorfor ett produkt eller tjeneste kan erstatte et annet. Han illustrerer hvordan konkurransefortrinn ikke bare ligger i selve aktivitetene, men også i forholdet mellom disse aktivitetene, leverandørenes aktiviteter og kundens aktiviteter. Begrepene 'konkurransefortrinn' og 'bærekraftig' får dermed en ny og dypere betydning i denne innovative tilnærmingen.