Nå nærmer det seg sin sekstiende opplag på engelsk og er oversatt til nitten språk. Michael E. Porters bok 'Competitive Strategy' har revolusjonert teorien, praksisen og undervisningen av forretningsstrategi over hele verden. Med sin klare og tilgjengelige formidling av komplekse ideer, analyserer Porter konkurransen i industrien gjennom fem grunnleggende krefter. I tillegg presenterer han en av de mest kraftfulle verktøyene for konkurranseanalyse utviklet til dags dato: de tre generiske strategiene for lavest kostnad, differensiering og fokus, som gir struktur til oppgaven med strategisk posisjonering. Porter viser hvordan konkurransefortrinn kan defineres ut fra relativ kostnad og relativ pris, og knytter dette direkte til lønnsomhet. Han presenterer et nytt perspektiv på hvordan profitt skapes og fordeles. I løpet av de nesten tjue årene siden publiseringen har Porters rammeverk for å forutsi konkurrenters atferd forvandlet måten bedrifter vurderer sine rivaler på, noe som har ført til nye innsikter innen forretningsstrategi.