I boken 'Creating Shareholder Value' tilbyr økonom og konsulent Alfred Rappaport en grundig analyse og praktiske verktøy for ledere og investorer som ønsker å utvikle en bedriftsstrategi som fremmer aksjonærverdier. Rappaport argumenterer for at den ultimate testen av en bedriftsstrategi er dens evne til å skape økonomisk verdi for aksjonærene. I lys av en tiår med nedskjæringer og ofte kritikk rettet mot beslutningene knyttet til aksjonærverdier, presenterer denne boken en ny vurdering av begrunnelsen for aksjonærverdier. Rappaport deler også tankevekkende innsikter om anvendelse av aksjonærverdi innenfor flere områder, som (1) forretningsplanlegging, (2) evaluering av ytelse, (3) lederlønn, (4) fusjoner og oppkjøp, (5) tolkning av aksjemarkedssignaler og (6) implementering i organisasjoner. Leserne vil spesielt finne Rappaports svar på tre sentrale spørsmål i evaluering av ledelsesytelse verdifulle: (1) Hva er den mest passende måten å måle ytelse på? (2) Hva er det mest passende mål for ytelse?