«Experience and Education» er en betydningsfull fremstilling av utdanning, skrevet av John Dewey, som anses som en av de mest fremragende teoretikerne innen utdanning i det tjueårets århundre. Boken ble skrevet mer enn tjue år etter «Democracy and Education», som representerer Deweys mest omfattende redegjørelse for hans pedagogiske filosofi. I denne boken viser Dewey hvordan han har omformulert sine tanker etter erfaringene fra progressive skoler samt i lys av kritikken hans teorier har fått. Dewey analyserer både 'tradisjonell' og 'progressiv' utdanning, og han hevder at verken den gamle eller den nye utdanningen er tilstrekkelig. Han argumenterer for at begge tilnærminger kan føre til feilutdanning, ettersom de ikke anvender prinsippene fra en nøye utviklet filosofi om erfaring. Gjennom mange sider i denne boken belyser Deweys ideer om erfaringens filosofi og dens betydning for utdanning. Han oppfordrer spesielt lærere og pedagoger som søker et nytt bevegelse i utdanningsfeltet til å vurdere hans tanker.