Bygger på erfaringene fra mange selskaper og hundrevis av ledere, presenterer J.M. Juran, en verdensberømt pioner innen kvalitet, en omfattende tilnærming til planlegging, fastsettelse og oppnåelse av kvalitetsmål. Gjennom tre case-eksempler som dekker de tre hovedsektorene i økonomien – tjenesteyting, produksjon og støttetjenester – tilbyr han en praktisk plan for hvordan selskaper kan oppnå strategiske og markedsdrevne mål ved å følge en strukturert tilnærming til kvalitetsplanlegging. Juran påpeker at kvalitet har blitt en forutsetning for forretningssuksess, og han viser til tap av markedsandeler, produktfeil og sløsing som konsekvenser av dårlig kvalitetsplanlegging. Forfatteren presenterer en serie universelle trinn som kan brukes i den grunnleggende lederprosessen for å etablere kvalitetsmål, identifisere kunder, kartlegge kundenes behov, tilby målinger og utvikle prosessfunksjoner og kontroller for å forbedre forretningsstrategier. Juran gir ny vekt på å sette kvalitetsmål og planlegge i samsvar med dette.