I dagens forretningsverden erkjenner mange store selskaper at deres kostnadssystemer er kraftig utdaterte. I denne etterlengtede boken tar John Shank og Vijay Govindarajan, anerkjente eksperter innen strategisk bruk av kostnadsinformasjon, et dypdykk i de grunnleggende konseptene innen ledelsesregnskap som trenger forandring. Forfatterne presenterer strategisk kostnadshåndtering, det første analytiske rammeverket som knytter meningsfull regnskapsinformasjon til en virksomhets forretningsstrategi. Denne innovative tilnærmingen revolusjonerer regnskapspraksis og forretningsstrategier for ledende selskaper. Gjennom en rekke omfattende eksempler fra kjente bedrifter som Ciba-Geigy, Ford, Texas Instruments og flere, illustrerer forfatterne hvordan de tre sentrale verktøyene innen strategisk kostnadshåndtering – verdikjedeanalyse, strategisk posisjoneringsanalyse og kostnadsdrivermetrikk – gir en bærekraftig konkurransefordel over selskaper med uorganiserte kostnadssystemer. Med overbevisende bevis viser Shank og Govindarajan at riktig anvendelse av disse verktøyene kan katapultere en virksomhet til nye høyder.