I en engasjerende og tankevekkende fremstilling tar den prisbelønte journalisten Mark Schatzker leserne med på en reise gjennom matens smak og ernæring i boken 'The Dorito Effect'. Med en skarp analyse konkluderer Schatzker med at nøkkelen til å snu den nåværende helsekrisen ligger i den ofte oversette sammenhengen mellom ernæring og smak. Vi står overfor en alvorlig matkrise; fedme er blitt en av de største årsakene til forebyggbare dødsfall, kun slått av røyking. I mange tiår har vi lett etter syndebukker - fett, karbohydrater, sukker, hvete og høyglykemi fruktose sirup - men skylden ligger ikke i næringsstoffene selv. Problemet er adferd, og det er forårsaket av endringene i smaken på maten vi konsumerer. Siden industrialiseringen av matproduksjon på 1940-tallet har vi gradvis tappet smaken ut av det vi dyrker. Samtidig har teknologiske fremskritt ført til en lukrativ smakindustri verdt milliarder, som har prøvd å gjenopprette denne tapte smaken. 'The Dorito Effect' oppfordrer oss til å revurdere vårt forhold til mat og smak, og inviterer til en nødvendig samtale om helse og ernæring.