I løpet av et Dungeons & Dragons-spill må en Dungeon Master ta en rekke beslutninger som svar på spillernes oppførsel – og jo bedre spillerne er, desto mer uforutsigbar blir atferden deres! Selv erfarne DM-er kan lett bli overveldet av situasjonsbestemte avgjørelser, eller la kampene utvikle seg til en kjedelig slugfest med fiender som bare løper direkte mot spillerkarakterene for å bite, banke og slashing. I "The Monsters Know What They're Doing" letter Keith Ammann byrden for DM-en ved å hjelpe deg å forstå monsterets evner og utvikle kampplaner før din D&D 5. utgave spilløkt begynner. Akkurat som soldater ikke tar frem felthåndbøkene sine for første gang når de allerede er under ild, bør ikke en DM vente til spillerne nettopp har møtt en dussin bullywugs for å finne ut hvordan de angriper, kjemper og trekker seg tilbake. Lett å lese og praktisk å anvende, er "The Monsters Know What They're Doing" en uunnværlig lesning for hver DM.