I 'The New Tourist' blir leserne tatt med på en gripende og overraskende reise inn i turismens innvirkning på verden, både positivt og negativt. Boken er en uunnværlig kilde for alle som ønsker å forstå de dype konsekvensene av sin reiselyst. Gjennom innsiktsfulle rapporter fra turistmål over hele kloden, fra Hawaii til Saudi-Arabia og Amsterdam til Angkor Wat, avdekker forfatteren en bransje som står for én av ti jobber globalt og genererer nesten ti prosent av verdens brutto nasjonalprodukt. Hvordan ble en gang en nisjeaktivitet til verdens viktigste kontaktform mellom kulturer? Boken stiller også spørsmål ved når turisme kan ødelegge sjelen til en by, og når den snarere gir byen et nytt liv. Er 'last chance tourism' i ferd med å fremkalle en ny forståelse, eller driver den stedene vi elsker dypere ned i problemer? Med avsløringer om en bransje som former vår oppfatning av verden, fremhever 'The New Tourist' både smertefulle sannheter og et budskap om håp: at riktig type turisme kan skape positive forandringer.