Med anskaffelsesaktivitet som løper opp i billionbeløp, er selskapsoppkjøp fortsatt en populær strategi for vekst. Likevel viser det seg at det å skape aksjonærverdi ofte er den mest unnvikende av konsekvensene. Til tross for tiår med forskning og milliarder av dollar betalt i rådgivningshonorarer, fortsetter store beslutninger å resultere i verdiforringelse. Med utgangspunkt i sin banebrytende forskning, først nevnt i Business Week, avdekker Mark L. Sirower hvordan selskaper ofte betaler for mye – og overbevisende aldri realiserer løftene om økt ytelse og konkurranseevne – når de søker å oppnå andre selskaper. Ved hjelp av omfattende bevisgjennomgang avviser Sirower den utbredte oppfatningen om at oppkjøpspremien representerer potensiell verdi. Han gir også den første formelle og funksjonelle definisjonen av synergier – de spesifikke økningene i ytelse som overstiger det forventede for selskaper når de opererer uavhengig. Sirowers friske, praktiske analyse av de grunnleggende prinsippene bak oppkjøp gir leseren en dypere forståelse av hva som virkelig foregår i denne komplekse verden av selskapsammenslutninger.