I "Valparaiso" tar en mann på seg en tilsynelatende ordinær forretningsreise til Valparaiso, Indiana. Det viser seg imidlertid at reisen er en spesiell og komisk ferd mot selvforståelse og transcensjon. Dette er Don DeLillos andre teaterstykke, som kombinerer humor med skarpe observasjoner og dyptgående tematikk. Karakterene i stykket er formet av behov og ønsker som påvirkes av kringkastningsteknologiens krefter. De representerer måten vi kommuniserer på i dag; hvor vi deler tanker og følelser offentlig, foran millioner som vi ikke våger å si privat. I denne verdenen er ingenting skjult, og ingenting holdes tilbake. Alt smelter sammen til noe nytt, som om det blir styrt av fingeren på en TV-fjernkontroll. Stykket finner også en besettende poesi i språket fra hverdagslige flyannonser og den konstante strømmen av informasjon. "Valparaiso" har blitt fremført av American Repertory Theatre i Cambridge, Massachusetts, og Steppenwolf Theatre Company i Chicago, og har blitt anerkjent for sin unike evne til å ta tak i samtidens kommunikasjonsspørsmål.