Å være lærer er en av de mest givende yrkene i verden, men det er også blitt ansett som en av de mest krevende. I løpet av de siste årene har det oppstått og blitt utbredt praksiser som overkompliserer undervisningen og øker lærerens arbeidsmengde, samtidig som de bare gir marginale gevinster for elevenes læring. I boken 'Simplicity Rules' utforsker Jo Facer hvordan barn lærer og hvilke undervisningsmetoder som er mest effektive, med fokus på å oppnå resultater gjennom strategier som krever lite arbeid men gir høy innvirkning. Boken bygger på et omfattende rammeverk som støtter opp under disse ideene. Den tar for seg hva man skal undervise i, hvordan man skal snakke med elevene, praktiske øvelser, hvordan man starter og avslutter en leksjon, samt tilbakemeldinger. Den presenterer også praktiske metoder for å redusere arbeidsbelastningen samt enklere og klarere systemer som støtter lærere på lang sikt. Boken stiller viktige spørsmål som: * Er dette den beste bruken av min tid som lærer? * Hva er læringsinnvirkningen for barnet? * Hvilken innvirkning har dette på min egen arbeidsmengde? * Er resultatene verdt denne innsatsen? 'Simplicity Rules' fremmer en forenkling av undervisningspraksis, noe som er essensielt for å skape en mer bærekraftig og effektiv læringsmiljø.