I dagens globale handelslandskap er Kina blitt verdens fabrikk. En rekke skip med råvarer som jernmalm, kull og olje ankommer kinesiske havner, mens containere fylt med ferdigvarer seiler avgårde i alle retninger. Oljen som driver Kinas industri, er i stor grad hentet fra den arabiske halvøy. Mange av de varene som eksporteres fra Kina fraktes gjennom havnene på den arabiske halvøy, med Dubais Jebel Ali-havn som den mest fremtredende. Kinas 'maritime silkevei' omkranser halvøya fra alle kanter. 'Sinews of War and Trade' utforsker hva opprettelsen av nye havner og skipsfartsinfrastruktur har betydd ikke bare for den arabiske halvøy, men også for regionen og verden for øvrig. Boken forteller hvordan sjøtransport ikke bare er en støttespiller for handel, men er sentral for den globale kapitalismens fundament. Havner som betjener maritim handel, logistikk og transport av hydrokarboner skaper rasifiserte arbeidshierarkier og påvirker kjøpesentrenes sosialstruktur.