Denne boken fokuserer på hvordan lærere kan støtte sjenerte elever i deres skolehverdag for å oppnå bedre mestring. Gjennom en kombinasjon av små fortellinger, teoretisk innsikt og praktiske tips, belyser forfatteren hva sjenanse er, hvordan det oppleves for elevene, og hva lærere bør vite om denne viktige utfordringen. Litt sjenanse kan være normalt og håndterbart, men boken utforsker både de positive og negative aspektene ved sjenanse. Når sjenansen derimot blir såpass uttalt at den påvirker den faglige og sosiale utviklingen, kan den hindre eleven i å realisere sitt fulle potensial. Boken understreker at det ikke alltid er behov for omfattende hjelp, men at en lærer som er i stand til å gjenkjenne og adressere denne problematikken til riktig tid, er uvurderlig. Kirsten Flaten er dosent i spesialpedagogikk ved Høgskulen på Vestlandet og har betydelig erfaring fra hjelpeapparatet, spesielt med sjenerte elever i både skole og barnehage. Hun har også bidratt med flere bøker og artikler om temaet sjenanse. Flaten bor i generasjonsbolig sammen med sine barn og barnebarn, noe som gir henne nært forhold til barn i ulike aldre.