I boken 'Vevd fargeglede' deler forfatter Nanne Støhlmacher sin dype kunnskap og kjærlighet til håndverket bak de fargerike, vevde åklærne fra Vest-Agder, som stammer fra 1600-tallet og frem til 1900-tallet. Denne boken er ikke bare et innblikk i vevprosessen, men også en dyptgående fortelling om livet i Norge i tidligere tider. For å mestre kunsten å veve et vakkert og varmt åkle kreves det betydelig arbeid og dedikasjon. Leseren blir introdusert til hele prosessen: fra såing og høsting av lin og hamp, til passasje av sauene og spinning av den fineste ullen til garn. Disse håndverksmessige ferdighetene har blitt overlevert gjennom generasjoner, og kunnskapen som ligger bak hver veving er essensiell for å skape de intrikate mønstrene som preger åklærne. Tidligere var disse belagt med en betydelig økonomisk verdi; et enkelt åkle kunne være verdt tilsvarende en hel ku. Mange forbinder i dag åklær med dekorasjon, men før 1900-tallet hadde de en helt annen rolle i folks liv. De ble brukt som sengetepper og var en del av viktige livshendelser – fra dåpen, hvor nyfødte ble svøpt i vakkert vevde tekstiler, til begravelser, hvor åklet fikk en siste reise med den avdøde. I boken utforskes den økonomiske og kulturelle betydningen av åklærne, og leseren får et innblikk i de forskjellige tradisjonene og mønstrene som var karakteristiske for ulike bygder. For å gi et enda rikere perspektiv på denne tradisjonen, har førstekonservator Bjørn Sverre Hol Haugen ved Norsk Folkemuseum bidratt med en innledning som setter vevnadsarven i en kulturell og historisk kontekst. Boken er rikt illustrert med imponerende fotografier, og hvert kapittel har et engelsk sammendrag, noe som gjør den tilgjengelig for et bredere publikum.