I boken "Skolefravær" tar Sara Eline Eide for seg en kompleks og viktig utfordring i skoleverket: hvorfor enkelte elever velger å være borte fra skolen, enten helt eller delvis. Gjennom et innovativt tilnærming gir Eide lærere verktøyene de trenger for å forstå og håndtere skolefravær på en ny måte. Dette gjør det mulig for både skoler og lærere å utvikle målrettede strategier og løsninger som gagner både institusjonen og elevene. Oftest er det en utfordring å identifisere årsakene til skolefravær, da elevene ofte ikke klarer å sette ord på sine følelser, og både skolen og foreldrene kan ha forskjellige oppfatninger om situasjonen. Dette kan skape unødvendige konflikter. Eide deler sin erfaring som tidligere miljøarbeider, der hun har jobbet direkte med elevene som opplever vanskeligheter i skolehverdagen. Hun belyser fellesnøkkelen som ofte går igjen hos disse elevene: følelsen av manglende mestring, usikkerhet, skam over å ikke passe inn, og en opplevelse av å ikke ha verdi. Gjennom bokens innhold, får lærere innsikt i hvordan de kan nå frem til elevene, etablere konstruktiv dialog med foreldrene, og implementere effektive tiltak som kan hjelpe dem til å gjenvinne tryggheten i skolesituasjonen.