Skolen er ikke for alle av Andreas Stien-Leenderts
Produktbeskrivelse
I boken "Skolen er ikke for alle" tar Andreas Stien-Leenderts et oppgjør med utviklingen av det norske skolesystemet de siste 20 årene. Skolesystemet har transformert seg til en konkurransesituasjon der kun målbare resultater får betydning. Forfatteren belyser hvordan denne bedriftstilnærmingen fører til økende skolestress og psykiske vansker blant elever, noe som reflekteres i stigende bruk av ADHD-medisiner og et økende antall elever som sliter med ufrivillig fravær. Stien-Leenderts påpeker konkurransen mellom skolene som har oppstått gjennom offentliggjøring av resultater fra nasjonale prøver, og hvordan dette har bidratt til å skape 'vinnere' og 'tapere' i skolesystemet. Den alvorlige konsekvensen er ikke bare økt stress, men også at intensjonene bak reformene fra 1997, hvor 6-åringer begynte i skolen, ikke ble gjennomført. Med en betydelig økning i timetall for elevene har ikke det norske skolesystemet klarte å heve sin internasjonale rangering. I stedet for å fokusere på intensiv trening for standardiserte prøver, stiller Stien-Leenderts spørsmål ved hva som egentlig er veien til et mer inkluderende og meningsfylt utdanningssystem.