Skolen som samfunnsinstitusjon av Ingeborg Tveter Thoresen
Produktbeskrivelse
Boken "Skolen som samfunnsinstitusjon" av Ingeborg Tveter Thoresen utforsker skolen som en essensiell del av samfunnet, hvor samfunnsendringer har direkte innvirkning på skolens oppdrag. Bokas fokus ligger på skole-hjem-samarbeidet, som er fundamental for å oppnå skolens mål og oppgaver. Thoresen argumenterer for at et velfungerende samarbeid mellom skole og hjem er nært knyttet til å skape et trygt og positivt skolemiljø, preget av nulltoleranse mot krenking, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Boken tar også opp sentrale temaer som mangfoldet i skolen og barns rettigheter, samt undersøker sammenhengen i utdanningsløpet, inkludert overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn. "Skolen som samfunnsinstitusjon" fungerer som faglig materiale innen Pedagogikk og elevkunnskap (PEL) for grunnskolelærerutdanningene, og retter seg mot både grunnskolelærerstudenter og nåværende lærere. I tillegg er boka relevant for foresatte og bidrar til den pågående samfunnsdebatten rundt faglige og utdanningspolitiske spørsmål.