Slow Knowledge and the Unhurried Child av Alison Clark
Produktbeskrivelse
Boken 'Slow Knowledge and the Unhurried Child' av Alison Clark tar for seg forholdet mellom tid og tidlig barndom, og argumenterer for verdien av sløve pedagogikker og langsom læring. Clark peker på alternative praksiser innen tidlig barndomsutdanning og omsorg som muliggjør en annen rytme og hastighet, i kontrast til den stadig mer hastige utviklingen i feltet, hvor testing og måling har blitt mer utbredt. Boken presenterer forskjellige tilnærminger som fremmer et 'uopphetet barn' og mindre hastverk blant voksne. 'Slow Knowledge and the Unhurried Child' er delt inn i tre deler. Del 1, 'Grunner til å være langsom', undersøker presset innen tidlig barndomsutdanning for å øke hastigheten og forberede barn til neste fase. Den dykker deretter ned i ulike forhold barn og pedagoger har til tid. Del 2, 'Lange pedagogikker og praksiser', utforsker ulike former for langsomme praksiser, som utendørs aktiviteter, studioarbeid, dagligdagse rutiner, fortellinger, pedagogisk dokumentasjon og 'langsom' forskning. Del 3, 'Bevegelse', fokuserer på hvordan disse langsomme praksisene kan implementeres og integreres i hverdagen.