«Stik gaflen i øjet, vi æder gerne os selv» er tittelen på et ikonisk maleri av Wilhelm Freddie (1909-1995). Med dette arbeidet inviterer han oss til å konfrontere hans kunst. Freddies mål var å bruke kunstneriske virkemidler for å frigjøre de indre kreftene i mennesket. Som en gaffel i øyet, har hans verk som hensikt å vekke til live beskueren, som har havnet i en bevisstløs tilstand på grunn av det borgerlige samfunnet. Wilhelm Freddie regnes uten tvil som en av de mest myteomspunne skikkelsene i dansk kunsthistorie. Etter å ha trådt inn på kunstscenen i 1929, ble han en sentral skikkelse for den surrealistiske bevegelsen i Danmark, ja til og med i hele Skandinavia. Sammen med kunstnerkollegene Vilhelm Bjerke-Petersen, Richard Mortensen og Ejler Bille, tok han surrealismen til sitt hjerte etter å ha oppdaget den på 1930-tallet og brukte den som en plattform for å utvikle sitt eget kunstneriske prosjekt. For mange mennesker symboliserer Freddies navn provokasjon og skandale, samtidig som han også ble kjent for sin vennlige og imøtekommende natur, kledd på en alltid ulastelig måte.