I boken "Desentralisering: Hvorfor og hvordan få det til å fungere" utforsker Jan Wallander en ledelses- og organisasjonsform som skiller seg radikalt fra det som er vanlig i de fleste selskaper. Utgangspunktet for hans argumenter er at det finnes tidløse menneskelige behov som enhver organisasjon bør ta hensyn til. Denne tilnærmingen fremmer organisasjoner som er dypt desentraliserte. Wallander tester og illustrerer prinsippene for desentralisering gjennom erfaringene fra handelsbanken, som ble helt reorganisert for 33 år siden. Hovedkontoret ble betydelig redusert i størrelse, og tradisjonell budsjettering og langsiktig planlegging ble i stor grad forlatt. Siden den tid har banksektoren vært underlagt mange endringer, men Handelsbanken har holdt fast ved de samme grunnleggende prinsippene i driften, noe som har bidratt til en bemerkelsesverdig suksess. Boken gir ikke bare en grundig beskrivelse av ideene som ligger til grunn for disse prinsippene, men også en detaljert redegjørelse for hvordan en så ulik organisasjonsform kan fungere effektivt.